Frida Kahlo - konstnär

Frida Kahlo, en mexikansk konstnär.
Född 6 Juli 1907, död 13 Juli 1954.

Jag såg filmen om henne "Frida" och den berörde mig. Jag kunde relatera till henne väldigt starkt. Hon var väldigt annorlunda jämte andra kvinnor. Hon var verkligen one of a kind.

Hon var ensam.

Hon hade ett väldigt jobbigt förhållande. Då hennes man var otrogen fruktansvärt mycket. Hon var med om en olycka som ung och hennes rygg blev aldrig hel. Dock kunde hon gå igen, men innan hon dog förvärrades det.
Hon genomled väldigt mycket smärta. Hon fick amputera sina tår då hon fick kall-brand (eller vad det heter). Hon fick även missfall och kunde inte skaffa barn.

Inget av detta har ju jag genomlidit men det är något speciellt med henne som gör att man kan relatera till sig själv när man kollar på tavlorna. Det känns som att sådär känner jag också ibland. Det är väldigt svårt att förklara hur jag menar. Hade jag sett henne under livet och levat bredvid henne hade jag antagligen blivit kär i henne trots att jag inte är varken bisexuell eller lesbisk. Så starkt intryck får jag på henne. Ännu en förebild.

Men hon var väldigt politiskt intresserad och även hennes man. Och använda sina tavlor för att få ut sina känslor. Hon skapade poesi i bild. Hon målade ofta av sig själv.

Frida var en väldigt stark kvinna och jag vill gärna ha hennes tavlor. Jag ska hitta dom och köpa dom. Inte de äkta för de har ja inte råd med, men jag ska köpa kopior. För hennes tavlor beundrar mig. Jag tror inte jag har sett några vackrare tavlor. Och just det att hon är kvinna.. Jag beundrar hennes styrka och ni alla borde se filmen.

Här kommer några tavlor Frida målat, alla hennes tavlor är personliga och hon målade vad hon kände och tänkte.


Kommentarer

Postat av: Sofia

Oj hon kunde verkligen måla!Jag gillar 2 och 8 bilden. Vad roligt det hade varit om du fick tag i någon tavla av henne då hon verkar insperera dig :)



svar: Tack så jättemycket för din fina kommentar, det betyder väldigt mycket för mig att få höra det!! :)

2011-01-22 @ 11:23:42
URL: http://klick.devote.se
Postat av: Elina [FOTO]

Hennes tavlor är Väldigt speciella! Men jag gillar dem.

2011-01-24 @ 06:31:53
URL: http://meullerphoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback