vad är gud

Vad är gud. Vad representerar ordet gud egentligen?
Såhär skriver nationalencyklopedin;

"Gud, något övernaturligt med avgörande inflytande över tillvaron i olika religioner och trosföreställningar. Tron på en enda eller högsta Gud finns inom många kulturer och har en varierande innebörd. Monoteism är tron på en enda Gud. När en Gud dyrkas men andra gudars existens inte förnekas brukar man tala om monolatri. Panteism är en form av gudstro där Gud tänks genomtränga allt som finns eller där världsalltet blir detsamma som Gud eller Guds kropp. Indisk religion uppvisar flera former av panteism. Polyteism är tron på flera gudar, i t.ex. grekisk och romersk religion. Gränserna mellan de nu uppräknade formerna av gudstro är inte alltid klara. Inom kristendomen uppfattas Gud som världens skapare, mening och mål, som framför allt har uppenbarat sitt väsen i Jesus Kristus."
Som en kort förklaring. .

Jag vet ju inte nu hur den långa förklaringen var, men om man ska analysera vad de skrev så är gud något väldigt övernaturligt, något religöst och bara inom religion.
Som en saga.

Innan jag börjar skriva vad jag tror, ska jag berätta att jag inte tror på gud som i bibeln, koranen eller någon annan religös bok.
Jag tänker att gud måste vara något som INTE är övernaturligt, för om inte NÅGOT har skapat där vi är just nu, skapat vår jord och allt vi äter osv. Vad kommer allt ifrån? Borde inte Gud och Vetenskap höra ihop?
Jag menar det är mycket mer logiskt att något har skapat våra planeter, galaxer och universum än att någon big bang har gjort det. Ska folk försöka få in i min hjärna att HELA jordklotet kommer från en pytteliten sak som en ärta?
Det är som att säga att en elefant finns i min jackficka. Jag kan inte hela historian bakom big bang. Men min uppfattning är att den är ologisk. Helt enkelt lika bra historia som bibeln.

Jag VET att det finns en högre makt, som på något vis låter oss leva här, kanske som ett test för att se vilka som kommer vidare till nästa plats, där vi ska vara förevigt. För ingenting kan förklara DET DÄRA som finns i mitt huvud som gör att jag tänker. INGET! Vad är det som tänker? Är det det som är jag, eller är jag kroppen eller är jag båda? Men om jag är båda är jag inte två då? det dära plus kroppen? Nej det hör säkert ihop egentligen till ett.

Jag kollade på en film med Paul häromdagen, Meet Dave, heter den. Med Eddie Murphy. Den gjorde att jag fick mig en tankeställare, men som sagt det är fortfarande en FILM. Men den handlade om att alien (alien=pytte människor) hade byggt ett rymdskepp (rymdskepp=en normalstor människa). De styrde honom som en vanlig människa och människor runt omkring förstod ingenting mer än att han var konstig.

Det var inte det jag tänkte på, men det som de s.k. alien reagerade på i filmen var att de fick känslor av planeten jorden.
Det var planeten som skapade känslor. De hade inte känt känslor någon annan stans. Det är ju kanske en väldigt absurd tanke och jag tror att många skrattar när det läser detta. Men det var bara en tanke.


Jag tror att vi människor måste sluta söka fel sorts kunskap, för att bli bättre människor, för att bli ett med jorden igen. Jorden är urbalans, djuren växterna fiskarna träden, inget mår bra och det är vårt fel. Det är inget sånt "vadå vårt fel, vi gör väll inget förutom lite bilar blö blö".
BILAR, DATORER, FABRIKER, OLJEANVÄNDING, KRAFTVERK inget av dessa saker borde finnas egentligen, de finns egentligen inte, vi har skapat dom. Bort med allt sådant igen. Då kommer kanske vår kära planet att återhämta sig. Den lever också, allt på jorden lever tillsammans som ett, fast förutom vi människor för vi tror att vi är bättre än alla andra. Egentligen är vi sämst.
Inse detta och börja lev på ett bra vis.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0