FRIHET

Vad är frihet för dig? Jag ska försöka förklara vad det innebär för mig.

När du tänker på ordet frihet, så tänker du antagligen på att vara fri, alltså att du är fri. Du tänker förmodligen att du lever fritt, eftersom du väljer själv vad du vill göra, vad du vill bli, hur du ska leva, vad du ska säga osv.
Men frihet för mig är så mycket mer.

I den mänskliga naturen är vi människor fria, vi föds fria. Ingen ska bestämma över oss, absolut ingen människa har rätten att bestämma över dig. Förutom din familj. Dina föräldrar är de som faktiskt kan bestämma över dig, så länge du är barn.
När du blir vuxen, du försörjer dig själv, du lever för dig själv. Ingen annan människa kommer och säger till dig hur du ska leva.
Men vad händer då om grannen kom och sa, nu ska du ge mig pengar. Du hade ju tänkt "vilken idiot, vad tror han".
Men det är så.

Staten borde inte ta av dig, de borde vara där för att hjälpa dig, de borde försörja sig själva på samma sätt som oss. Eller som Platon tycker, att en grupp människor ska försörja en filosofisk ledare. Men inget överflöd. Han ska inte vara rikare än du. Utan leva under samma förutsättningar. Eftersom rikedom skapar girighet och maktkänslor och det skapar ondska. Då tror du att du är bättre än någon annan.
Vilket du inte är, även om du har mer materiella ting har du inga fler rättigheter än någon annan.

Alla människor är olika. Jag är fruktansvärd tveksam om vi borde ha en stat eller inte. Eftersom, de ska inte ta av oss? De har ju mer än vi, vi ska inte försörja dem, de ska försörja sig själva och desamma med oss.
Är detta verkligen orimligt?

Då tänker du, men det är ju bra att vi betalar skatt, eftersom de hjälper oss med sjukhus osv. Men tänk att det faktiskt finns de som VILL hjälpa folk, utan pengar. Tänk dig att ett samhälla där alla hjälpte alla.. inte överdrivet.
Utan att om denna staten som så gärna vill hjälpa oss och skydda oss, ja men gör det då. Men ta inte ifrån oss, utnyttja inte oss, utan hjälp oss utan att känna makt eller girighet.

Det borde inte vara omöjligt, eftersom människan i naturen inte lever såhär, med sjukhus osv. Och jag tror säkerligen att det hade funnits någon som hade hjälpt till med medicin osv som känner sig kunnig i det området. Men varför ska man lära sig sådana saker om man inte är intresserad av det, eller om man inte vill hjälpa människor?
I nutid, handlar det endast om pengar, folk har blivit så sjuka i huvudet. Bokstavligen. Det känns som en sjukdom, allt är pengar. Folk blir doktorer för då tjänar man pengar.

Jag vill inte leva i detta samhället.

Frihet för mig finns ute i skogen, där jag kan leva mitt egna liv med min familj och mina vänner som finns i egna hus runt omkring. Där jag kan bestämma exakt allt själv, mina tillgångar mina tankar. Ingen fruktansvärd propaganda som dödar min hjärna om och om igen. Som bestämmer vad jag ska handla. Nej det är sjukt i detta samhället. Jag hatar det. Ush.

Kommentarer

Postat av: Wararat

svar, hahah nee ! :O ditt hår är grym!

2010-09-09 @ 16:50:26
URL: http://noxea.blogg.se/
Postat av: Wararat

du skriver jätte bra!:)

svar, haha jaaa :D

2010-09-12 @ 11:00:12
URL: http://noxea.blogg.se/
Postat av: angel

thin beauty, svar; jo självklart. men så finns det överviktiga som inte kan gå ner heller ju. syftar på dom som har ett val :)

2010-09-14 @ 17:44:54
URL: http://diaryofangelica.blogg.se/
Postat av: angel

sv: det är en sån funktion som man tar bild på sig själv. då ser den så mjuk ut. haha :) å sen finns där en funktion om man vill vara två och ta bilden själv. har aldrig sett dom funktionerna innan, men men :)

2010-09-14 @ 17:51:28
URL: http://diaryofangelica.blogg.se/
Postat av: emma

Skönt med en blogg som skriver lite längre texter :)

2010-09-15 @ 21:50:39
URL: http://emmabroman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0