Är kvinnor och män jämlika i dagens Sverige?

Hur jämställt är det egentligen i Sverige i dag? Hur jämställt ska det vara för att folk ska vara nöjda? Varför finns det skillnader, vad är skillnaderna? Skapar föräldrarna skillnaderna, eller vem gör det?
Vem ska vara i köket och ta hand om barn? Är kvinnorna självständiga?

De flesta skulle säga att det är jämställt i Sveriges samhälle idag mellan de båda könen. Att Sverige är det land där det är mest jämställt. Men jag skulle säga att det finns mycket kvar att göra tills det är helt jämställt.
Är det ett jämställt samhälle så har kvinnor och män lika lön, lika rättigheter (vilket vi har), men också lika värdigheter.

Tyvärr är det så i världen, och också i Sverige, att kvinnor utsätts för våldtäkter och sexuella trakasserier.
Vi säger oss inte kunna göra något åt detta. Men varför är det kvinnan som får skulden?
Jag har läst en bok av Katarina Wennstam ”En riktig våldtäktsman”, och den var väldigt intressant. För hon vände på det hela.
Sluta säga till kvinnan att akta sig, sluta säga till kvinnan att vara rädd och gå istället på männen. Redan som barn, säg åt dem att man ska vara snäll mot tjejer, att vill en tjej inte ha sex så ska man inte tvinga henne.
Men istället säger man åt tjejer redan som små, akta er att gå ute. Du kan bli våldtagen.

Sen finns det ju de saker som inte går att få jämställt. Som att kvinnan föder barnet, kvinnan ammar och oftast är det så också att kvinnan får moderskänslor, som inte mannen får. Men detta går inte att ändra på. Det är så naturen är skapt.
Men det skulle varit kul och se hur mannen hade klarat detta.

Så vad skulle hända om mannen blir lämnad ensam kvar och kvinnan dog vid förlossningen. Mannen hade klarat detta utmärkt. Det handlar bara om viljan. Visst hade han inte klarat att föda ett barn, för det är totalt omöjligt.
Men det finns kvinnor som inte ammar, det finns speciell mjölk som mannen hade kunnat ge barnet. Han hade klarat av att ta hand om ett barn lika mycket.

Är det då kvinnan själv som vill ta hand om allt detta.
Jag kan säga ur mina personliga åsikter att när jag föder barn hade jag velat vara hemma ett tag i början kanske, men sen hade jag velat börja arbeta igen.
Antagligen, men sen kan jag ju inte säga, eftersom jag aldrig fått barn.
De flesta skälen till att kvinnan är hemma efter förlossningen med barnet är för att här i Sverige, och i de flesta fallen beror det nog på att mannen tjänar mer än kvinnan. Och då får de mer pengar om kvinnan stannar hemma.
Men nu är det också som så att det finns något som heter jämställdhetsbonus.
Och det går ut på att om mannen och kvinnan är hemma lika många dagar, ett visst antal dagar, så får man en bonus. Och enligt tidningen Metro, kan man tjäna upp till 13 500kr på detta.
Tyvärr är det inte så många som vet om detta. Och folket borde uppmärksammas mer på att detta finns.
Men ska det vara så? Ska inte det vara naturligt, att mannen vill vara hemma med sitt barn?
Jacc Lidén Brounéus säger att han har inga barn, men att han planerar med sin flickvän. – Om min flickvän vill vara hemma de tre första månaderna med barnet och sen vill jobba, så kan jag gärna vara hemma de resten 7 månaderna. Det skulle bara vara roligt.
Och det kan ju vara så, men då är det ju upp till var och en, att med pengar lösa det hela. Helst hade nog folk velat vara hemma samtidigt, men då blir det lite svårt med pengar.

Jag har pratat med ett gäng killar om hur det ska vara i hemmet. Och de vill alla att deras fru ska stå i köket, inte alltid, men de tycker att det är tråkigt att laga mat, så då ska deras fru göra detta.
Vi får väll se hur det blir när dem väl står där med sin fru, och isåfall är det det ju upp till var och en att bestämma detta med sin man, vad man vill och inte vill. Det är en väldigt personlig fråga det hela, eftersom alla kvinnor och män är olika, alla vill olika saker. Vissa vill vara hemmafru, medan andra vill ha karriär. Men då kan man anpassa detta och välja vem man ska gifta sig med.

Jag vill ha det jämlikt i hemmet. Och överallt annars. Men sen är det så också att en kvinna är den som håller ihop familjen, oftast. Hon planerar allt. Hur många män ringer inte sina fruar och frågar efter något när dem inte hittar det dem letar efter. Och hur ofta vet inte frun var den saken finns utan att ens vara i hemmet.
Det kan säkert vara tvärtom också, men det är lite ovanligare.
Sen kan det vara så också att en man inte riktigt reder sig utan en kvinna. Nu pratar jag bara om de som är heterosexuella. De homosexuella har ju också en s.k. ”kvinna” i förhållandet.
Men sen är det också så att även i djurens värld behöver alla varandra. Det är svårt att leva själv. Visst det går ju, men oftast behöver vi alla någon där som stöttat. Och en kvinna och en man kan skapa ett väldigt fint förhålllande, där vi tar hjälp av varandra. Så det är inte bara mannen som behöver kvinnan, oftast är det också tvärtom.

Kvinnan och mannen kan ofta utföra samma sorts arbeten, komma lika långt i karriär. Men då har kvinnan klarat av det trots en massa hinder.
Kvinnan har menstruation en gång i månaden, ägglossning och pms. Trots detta hinder kommer vi lika långt. Så egentligen är det så att vi kämpar mer. Men jag säger inte att mannen inte har några problem. För det har de också. Men ej lika många som kvinnan.

Jag tycker att kvinnan ska sluta finna sig i hur läget är i Sverige idag och ställa sig upp. Visa vad hon går för. Inte ställa sig över mannen, men bevisa att hon duger för mer än vad männen tror. Hon ska sluta att bli försörjda av mannen och tjäna sina egna pengar, och därmed vara självständiga.
Dock är det inte bara pengarna som skapar självständighet. Men en riktig kvinna som är självständig kan ta hand om sig själv, kan bestämma över sig själv och ta ansvar och veta vad som är bra och dåligt inför en massa olika saker.

Men sen finns de kvinnor som lever på att utnyttja männen.
Jag har ingen som helst förståelse för sådana kvinnor som säger att de ska bli golddiggers, eller de som är dummare än vad de egentligen är. T.ex. de som visar upp allt vad de har och beter sig som riktiga fjollor och sminkar sig med ett halvt kilo smink och säger att de gör de för sin egen skull, när alla vet att det är för att visa sig för männen. Men visst alla får ju vara hur de vill.
Men sådana kvinnor skapar dåligt rykte för oss andra kvinnor som faktiskt vill något här i livet. Jag skäms över er kvinnor som beter sig som en dum blondin när ni faktiskt kan göra något bra i livet.
De som bloggar och får hur mycket pengar som helst för att de är korkade och söta. De borde ställa sig upp och visa att de har skinn på näsan och inte bete sig som att hjärnan fattas.
Jag skäms.

Så är det ett jämställt samhälle? Nej det tycker jag inte. Det tycker jag verkligen inte.

Kommentarer

Postat av: jossanh

Bra skrivit! Ha en bra dag.

2010-01-17 @ 13:54:00
URL: http://brickroad.blogg.se/
Postat av: Hassna

fin blogg du har! :) allt bra?

2010-01-17 @ 14:25:39
URL: http://hassnamelki.blogg.se/
Postat av: nawis^^

§jag håller så med dig!! allt som du skrev, så sant så bra!! jämnställdhet är en väldigt viktig fråga som jag tycker att man bör ta upp i skolan!! vad tycker du om det?

2010-01-17 @ 14:36:20
URL: http://nawis.bnlogg.se
Postat av: Losingmind

Här har du fått ner mina tankar i ord. :] Instämmer helt i det där stycket om bloggerskorna som får pengar för att vara blonda och visa upp sig.. De flesta såna bloggar blir lästa för att man vill skratta åt dem - men vårat skratt är deras pengar. liksom.

2010-01-17 @ 14:47:04
URL: http://losingmind.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej :)

Jag har nu igång en hel del tävlingar och det kommer in nya hela tin.

Kanske finns det något som intresserar just dig.

Vinn till dig själv eller varför inte till någon utav dina nära och kära.



Var gärna med :)

http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad ber jag så hemskt mycket om ursäkt och då är det bara radera den hära kommentaren om du vill :)



Ha det bra//M

2010-01-20 @ 00:28:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0