Världen går under

Vi alla är medvetna om miljön. Men vi tror att det är propaganda mycket av det. Och mycket är säkert just det, propaganda.

Men när vi fiskar, tömmer vi inte haven?
När vi letar olja, tömmer vi inte jorden?
När vi letar järn, tömmer vi inte jorden?
När vi letar guld, tömmer vi inte jorden?
När vi skräpar ner, försvinner skräpet ?
När vi äter, då äter vi, det försvinner, gör det inte?

Hur ska man förklara för en hel befolkning att man faktiskt måste se över sina lyxiga vanor. Vi lever i lyx, även om du tycker att du e fattig. Jag har inte mycket pengar alls, men jag klarar mig. Jag behöver inte gå ut och hugga ved för att få värme. Jag behöver inte gå ut på jakt för att få mat. Jag behöver inte kämpa för att ha det bekvämt. Jag har en säng.

Varför klagar folk så fruktansvärt mycket, ser ni inte hur bra vi har det. Tänk på afrika, tänk på alla dessa U-länder som faktiskt måste kämpa för att få mat på bordet. Inte bara genom att gå till ett jobb med bra arbetskamrater eller en fin skola. De måste KÄMPA på riktigt.

Jag har dåligt samvete över mitt liv. Så fruktansvärt dåligt samvete. Vi är ca 25% av världens befolkning som lever som du och jag. Vi lever i vardaglig lyx. Lyx vi inte tänker på som lyx. Lyx för oss är när du inte ens behöver gå till affären för din mat.. när maten kommer till dig. Det är det vi alla strävar efter. Mer bekvämligheter. Alltså lever 75% av alla människor i världen på ett vanligt vis, naturligt vis. Vi är inte den stora delen i världen som man kan tro. Många människor lever så som det är skapt att de ska leva. Trots att det innebär att de måste KÄMPA.

Har vi inte fått nog? Ska mina, dina, våra barn växa upp i denna värld som till slut blir kaos.
När fisken tagit slut. När oljan tagit slut. När klimatet slår tillbaka.
Vi har förstört vår planet.

Det är vår planet. När jag säger vårt menar jag inte bara människans, det är djurens, växternas, fiskarnas, trädens, stenarnas. Vi alla lever på samma ställe. Naturen. Vi kan inte förstöra mer.
Ska vi gräva mer i vår jord.. vår planet. Ostraffat?

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0