Behöver vi en tro?

Hur hade världen sett ut, utan tron på Gud? Utan Jesus, utan Mohammed, utan Buddha?
Hade vi klarat av att leva ändå? Är det en ursäkt, att ha något att skylla på? När man är hjälplös, vänder vi oss då till Gud? Men varför?

Gud är en oförklarlig skepnad, oavsett religion, så finns alltid Gud. Men har han någonsin hjälp? Enligt min åsikt, förvärrar han bara.
Häromdagen träffade jag en man. Han var inte helt klar i huvudet, inte heller mådde han bra. Efter ett par glas vin berättade han hur han bad till Gud varje kväll. Hans flickvän hade gjort slut. Han mådde ej bra.
Jag förstod det som att han satt hemma och väntade på att någon /något som Gud skulle hjälpa honom. Varför tar vi inte bara tag i våra egna problem istället för att kalla på Guds hjälp?

Människan är en varelse som behöver en logisk förklaring till allt. Allt är vetenskapligt bevisat. Förutom religioner.
Jag tror att människan är flyktig/b>. Hur ofta skyller man inte ifrån sig, för att skydda sig själv? Hur ofta står man sitt eget kast eller tar sitt eget ansvar, hur ofta skyller man inte på Gud.

Alla dessa hemska krig som pågår pga. ”de otrogna” som alla vill åt. Alla krig som har pågått. Förr i tiden, medeltiden, nästan alla krig handlade om att konvertera folk till kristendomen, eller till katoliker. Så egentligen är Kristendomen, Judendomen och Katolikerna de värsta religioner. Eller de är de som skapat mest förödelse.

Kvinnor blir förnedrade, nej jag syftar inte på muslimer, utan alla religioner. Tack vare religionerna har samhället ett mansdominerat samhälle. Ett samhälle där vi alla finner oss i vad som sker. Vi skyller på Gud, vi ber Gud om hjälp. Vi betalar kyrkan och vi får hjälp.

Kyrkan ber oss om pengar. De tigger. Men varför? Vad ska de ha pengarna till? Att renovera kyrkan? Betala hyran? Eller vad?
Jag tycker personligen att kyrkan är väldigt mysig. Men jag tror inte att Gud blir gladare eller att jag får en bättre plats i himlen om jag betalar.

Nej, det är dags nu att människan tar tag i sina egna problem, dags att sluta gnälla och leva istället. Om Gud hjälper dig, vill jag gärna veta hur. För mig har då Gud aldrig hjälpt. Jag kan leva utan Gud, alla kan. Bara man vill.
Men jag dömer ingen, fortsätt be, fortsätt leva efter något du inte vet existerar. Jag kan lika gärna be min hund om hjälp.

Kommentarer

Postat av: Anders Branderud



Hej !

Du skriver: ”Människan är en varelse som behöver en logisk förklaring till allt. Allt är vetenskapligt bevisat. Förutom religioner. ”



Det går att bevisa - med formell logik baserat på vetenskapliga premisser [ingen pseudo-vetenskap] existensen av en Skapare och att Dennes Instruktioner finns i Torah [”Moseböckerna”] samt att Dennes syfte med mänskligheten är att de ska praktisera de Instruktionerna. [Se denna länk: http://bloganders.blogspot.com/2009/08/proof-of-existence-of-intelligent-and.html]



Anders Branderud

2010-09-18 @ 17:21:23
URL: http://bloganders.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback